Elever utvikler kunnskapsspråk når de leser, skriver og snakker om ulike tema og tekster i alle fag. Men i språklig heterogene klasser har elever ulike forutsetninger for å mestre kunnskapsspråk og lykkes med faglig lesing og skriving. Det kan derfor være krevende å tilrettelegge undervisningen slik at alle elever får utfordringer og samtidig opplever mestring.
Språklig oppmerksom undervisning er min oversettelse av Linguistically Responsive Teaching (Lucas & Villegas, 2011). I slik undervisning er læreren oppmerksom på elevens bakgrunn og språkferdigheter, oppmerksom på språkkrav i tekster og oppgaver, følger prinsipper for andrespråkslæring og bruker variert stillasbygging.
Språklig oppmerksom undervisning er en fagbok som gir teoretiske og pedagogiske begrunnelser for språklig oppmerksom undervisning. Boka gir også mange praktiske eksempler på og refleksjoner omkring språklig oppmerksom undervisning i kombinasjonsklasser for ungdommer, videregående opplæring for voksne samt norskopplæring for
voksne.
Målgruppa for boka er lærerstudenter (grunnskole, lektor og PPU) og lærere for ungdommer og voksne, spesielt i tekstrike fag som norsk, engelsk, samfunnsfag, matematikk, naturfag og historie. Boka er også relevant for lærerutdannere.