Jeg har jobbet med opplæring av andrespråkselever i mange år, både som lærer i voksenopplæring, som rådgiver på Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og som universitetslektor og førsteamanuensis i høyere utdanning. Siden 2008 har jeg holdt kurs for lærere i grunnskole, videregående og voksenopplæring over hele landet, og også for studenter i høyere utdanning.
Jeg jobber nå som frilans forfatter og kursholder. Jeg tilbyr skreddersydde forelesninger, kurs, kompetanseutvikling og veiledning for lærere i språklig heterogene klasser, både i grunnopplæring og voksenopplæring. Jeg er opptatt av å koble sammen praksis og teori ved hjelp av eksempler, erfaringsdeling og refleksjon.
Min hovedinteresse er språklig oppmerksom undervisning og arbeid med muntlige og skriftlige tekster i det språklig heterogene klasserommet. Jeg er opptatt av hvordan lærere kan bidra til utvikling av muntlig og skriftlig kunnskapsspråk gjennom tilrettelegging for deltagelse i samtaler og aktiviteter, stillasbygging, modellering og tydelighet om språklige valg i ulike typer tekster.
Min doktoravhandling Støttende skriveundervisning i språklig heterogene klasser (Haugli, 2020) handler om støttende skriveundervisning i språklig heterogene klasser på barnetrinnet og er en analyse av sjangerpedagogisk undervisning. Fagboka Språklig oppmerksom undervisning (Haugli, 2024), er rettet mot lærere og lærerstudenter som underviser i tekstrike fag. Boka inneholder en rekke konkrete eksempler og lærerrefleksjoner fra kombinasjonsklasse, videregående opplæring for voksne og norskopplæring for voksne.
Artikkel: Språklig oppmerksom undervisning i alle fag
Webinar: Sjangerpedagogikk og andrespråkselever